*
Dodane 2011-11-22 13.50 , komentarzy 23

JĘZYK POLSKI MATURA 2012 ODPOWIEDZI (maj 2012)

4 maja 2012 uczniowie napiszą maturę z języka polskiego. Zobacz odpowiedzi i sprawdź, jak Ci poszło.

matura język polski 2012 odpowiedzi| matura język polski operon 2012| matura polski operon 2012 odpowiedzi| matura 2012 operon odpowiedzi| matura język polski klucz odpowiedzi operon 2012| matura język polski operon odpowiedzi 2011

Matura próbna z języka polskiego OPERON

Autor: sxc.hu

MATURA 2012 - JĘZYK POLSKI. Odpowiedzi, arkusze (MAJ 2012)




4 maja maturzyści w całej Polsce napiszą maturę 2012 z języka polskiego na poziomie podstawowym, przygotowaną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Początek o godz. 9.

Z wersją rozszerzoną zmierzą się w poniedziałek, 7 maja. Start o godz. 9.

Jeśli tylko odpowiedzi będą dostępne, poniższy link stanie się aktywny. Kliknij f5, żeby odświeżyć stronę.

JĘZYK POLSKI MATURA 2012 (ODPOWIEDZI, WYNIKI)




Zobacz: PRÓBNA MATURA Operon 2012 - język polski. Odpowiedzi, pytania, arkusze

Zobacz: MATURA PRÓBNA 2012 Operon - matematyka. Arkusze, odpowiedzi, wyniki

Zobacz: HISTORIA MATURA PRÓBNA 2012 OPERON  (listopad 20110) - arkusze, pytania, odpowiedzi

Zobacz: PRÓBNA MATURA 2012 OPERON BIOLOGIA [odpowiedzi, arkusze, wyniki] - listopad 2011




ODPOWIEDZI MATURA PRÓBNA JĘZYK POLSKI 2012 OPERON (listopad 2011)


W części pierwszej – rozumienie tekstu - A. Krzemiński, "Słownik zabijania”, Polityka nr 2, s 64-66.

Pytania znajdujące się w 1. akapicie to pytania retoryczne, które stanowią potwierdzenie wypowiedzi XVI-wiecznego jezuity. Dowodzą one tego, że ludzie zabijali się od dawna, a przykłady na to znajdujemy w historii i literaturze.

Zdania tożsame pod względem treści występujące w akapitach 1. i 2 to:
"Od początku świata ludzie wciąż się tylko mordują i zabijają” (akapit 1)
"Masowe morderstwa od zawsze towarzyszą dziejom ludzkości” (akapit 2)

Teza potwierdzająca istnienie społeczności przez stulecia nieprowadzących wojen to:
Wojny i ludobójstwo wynikają z uwarunkowań kulturowych, wychowania, nie mają charakteru genetycznego.

Czynniki pozwalające zdaniem autora tekstu rozwiązać problem ludobójstwa to:
- rozwiązania prawne (stawianie zbrodniarzy przed trybunałem)
- poznanie kulturowych uwarunkowań prowadzących do ludobójstwa

Cztery przyczyny aktów ludobójczych z akapitu 6. to:
- nienawiść religijna i rasowa
- idealizacja przeszłości
- gloryfikacja wiejskiego życia (przywiązanie do ziemi)
- poczucie wyższości nad tubylcami (ofiarami), np. poczucie wyższości cywilizacyjnej bądź kulturowej

Ułomność konwencji ONZ z 1948 roku wskazana w akapicie nr 7 polega na tym, że konwencja uznaje za ludobójstwo mord, który wynika z wyraźnego planu, rozkazu sugerującego eliminację jakiejś grupy.

Związek frazeologiczny z akapitu 8. to "dzielić włos na czworo” – przesadzać w analizowaniu czegoś, rozpatrywać coś zbyt dokładnie.

Przypominanie masowych mordów, odwoływanie się do historii, przeszłości nie są w stanie zapobiec nieszczęściom. Trzeba zmienić międzynarodowe prawo, badać kulturę i politykę oraz poszukiwać przyczyn i genezy zbrodniczych zachowań.

Użyte w akapicie 11. cudzysłowy:
- wskazują na tytuły książek D.J. Goldhagena
- pozornie określają zbrodniarzy jako "zwykłych ludzi”
- zwracają uwagę, że zbrodniarze mogą rekrutować się ze "zwykłych ludzi”

Zadanie 10.
1. – informacja
2. – informacja
3. – opinia
4. – opinia

Zadanie 11.
Ostatnie zdanie z akapitu 11. nawiązuje do akapitu 3.

Zadanie 12.
Autor tekstu podaje wiele faktów historycznych w celu:
- w celu potwierdzenia własnych poglądów
- po to, by uświadomić czytelnikowi, jak często dochodziło w historii do masowych morderstw.

Zadanie 13.
Forma gramatyczna rozpoczynająca akapit 13. to 3. os. l . poj. – nadaje wypowiedzi autora charakter obiektywny (tzn. "wydaje się” nie tylko jemu, ale i innym)

Zadanie 14.
Ostatni akapit tekstu to sąd, pogląd autora stanowiący wniosek podsumowujący cały artykuł.

Zadanie 15.
Cztery wymienione w tekście przykłady zbrodni ludobójstwa z XX i XXI wieku to:
ludobójstwo w sudańskim Darfurze
- terror Pol Pota w Kambodży
- holocaust w Europie
- ludobójstwo w Kenii

Część II.

Pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu.


Temat 1. Postaci z innych światów. Analiza i interpretacja fragmentów "Makbeta” Williama Szekspira oraz "Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego. Jaką funkcję pełnią tu postaci fantastyczne? Należy zwrócić uwagę na ich wpływ na dalsze losy bohaterów.

Wskazania interpretacyjne:

Kompozycja pracy musi odnosić się do tematu wypracowania. W pierwszej kolejności piszący powinien wskazać postaci fantastyczne przedstawione w podanych fragmentach (Wiedźmy z "Makbeta” i Dziewica oraz Zły Duch w "Nie-Boskiej komedii”), scharakteryzować je. Następnie powinien odwołać się do treści utworów i wyjaśnić, w jakich okolicznościach bohaterowie realistyczni spotykają się z nimi.
Mąż to poeta – znudzony rodzinnym życiem i miłością do Żony, daje się uwieść Dziewicy, która symbolizuję porzuconą poezję; Makbet natomiast spotyka czarownice po zwycięskiej bitwie, która odmieni jego losy.
Potem uczeń musi określić funkcje, jakie w obu utworach pełnią istoty fantastyczne, przywołując ewentualnie inne, niewystępujące we fragmentach (duch Banka z "Makbeta”, zjawy oraz Mefisto, Anioł Stróż z "Nie-boskiej komedii”).
Na końcu piszący powinien przywołać treść utworów, by określić, w jaki sposób te postaci fantastyczne wpływają na losy bohaterów (Makbeta i Męża).

Temat 2. Marzenia i rzeczywistość. Analiza i interpretacja fragmentów "Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Należy przestawić, jaki wpływ na młodego Barykę miała opowieść przekazana mu przez ojca. Należy zwrócić uwagę na symboliczne znaczenie historii, a także wykorzystać znajomość całego "Przedwiośnia”.

Wskazania interpretacyjne:

Oba fragmenty dołączone do tematu pochodzą z "Przedwiośnia” S. Żeromskiego i dotyczą słynnych "szklanych domów”. W pierwszym podróżujący do Polski ojciec i syn rozmawiają o kraju. Baryka stara się przekonać Cezarego do utopijnej wizji ojczyzny, kreśli mu przed oczyma fikcyjny obraz zaawansowanego cywilizacyjnie, społecznie i technicznie kraju. Oszukuje syna, który urodzony i wychowany daleko od Polski, nie czuje z nią związku. Chce w ten sposób przekonać go do podróży. Młody człowiek, z początku sceptyczny, uwierzy w obietnice ojca, widząc w nich realizację swoich rewolucyjnych marzeń.

Drugi fragment przestawia wrażenia Cezarego tuż po przekroczeniu granicy kraju. Został on zestawiony z pierwszym na zasadzie kontrastu: młody Baryka ma okazję skonfrontować swoje oczekiwania i marzenia z przygnębiającą rzeczywistością. Odradzająca się Polska, w niczym nie przypomina wizji "szklanych domów”. Naturalistyczny obraz przygranicznego miasteczka epatuje brzydotą, ułomnością i biedą. Pora roku ma tu charakter symobiliczny – to tytułowe przedwiośnie, jako czas przełomu między zimą a wiosną. Niemniej jednak bohater czuje w wyniku pierwszych obserwacji nowej ojczyzny rozgoryczenie i zawód, które skłaniają go do wyrzutów pod adresem nieżyjącego ojca.

Odpowiedzi przygotował Tomasz Stępniak, nauczyciel j. polskiego w I LO im. Dubois w Koszalinie.

Źródło: Próbna matura 2012 OPERON. Język polski - ODPOWIEDZI, gk24.pl


MATURA PRÓBNA OPERON 2011/2012

MATURA PRÓBNA 2012 Operon - matematyka. Arkusze, odpowiedzi, wyniki

Matura 2012 z Operonem - arkusze, odpowiedzi

Matura 2011 próbny egzamin z Operonem - arkusze, odpowiedzi, pytania, testy

Próbna matura 2011 z Operonem historia [wyniki, arkusze, odpowiedzi, rozwiązania, testy]

Matura próbna 2011 z Operonem fizyka i astronomia [wyniki, rozwiązania, arkusze, testy]

Matura próbna 2011 z Operonem chemia [arkusze, odpowiedzi, rozwiązania, testy]

Matura próbna 2011 z Operonem WOS - wiedza o społeczeństwie [wyniki, arkusze, odpowiedzi, testy]

Matura próbna 2011 z Operonem geografia [wyniki, odpowiedzi, rozwiązaniam, arkusze]

Próbna matura 2011 Operon: język angielski - listopad 2010 [wyniki, rozwiązania, arkusze]

Matura 2011: język angielski - arkusze, pytania, odpowiedzi, wyniki

 


MATURA 2011/2012


MATEMATYKA - MATURA PRÓBNA 2012 CKE (7 marca): ARKUSZE, WYNIKI, ODPOWIEDZI
Matura 2012: Zobacz terminy egzaminów

Matura to nie koniec świata

Nowa matura będzie przypominać starą? Znowu szykują się zmiany

Matura 2011 - przecieki i tematy: Będzie Pan Tadeusz? I co na to wróżka?

Matura To Bzdura: Test wiedzy Polaków przed kamerą [wideo]

Matura z łaciny i filozofii jeszcze tylko przez cztery lata

X

Miejsce
w rankingu

Komentarze

marta Gość
~marta
matura 2011 2011-11-22 15.54

no matura byla w miare .

gość Gość
~gość
matura 2011 2011-11-22 16.05

Łatwe... chciałbym taką normalna :)

warsaw Gość
~warsaw
nieoficjalne 2011-11-22 16.07

wyniki sa nie oficjalne, takze poddaje je w watpienie.poniewaz cudzyslowy wedlug mojego pana od polskiego maja nacechowanie ironiczne autora

dziewczynka Gość
~dziewczynka
matura 2011 2011-11-22 16.50

ja nie jestem przekonana ze taka łatwa była powiedziała bym zupełnie co innego.

nati Gość
~nati
matura 2011 2011-11-22 17.20

no mi też się wydaję że cudzysłów wprowadza ironię.

Gość Gość
~Gość
matura 2011 2011-11-22 17.21

Makabryczne to było... a o jutrze to nawet nie wspomnę ! :/

Maciej Gość
~Maciej
Beznazieja 2011-11-22 17.30

Czytanie ze zrozumieniem jeszcze jakos, ale wypracowania to mi nawet nie sprawdzą, bo ledwie pół strony zapisałem... Szkoda słów.

K Gość
~K
Matturaaa 2011-11-22 17.46

taka sobie.. Gorzej jak walną masakrę na oficjalnym ; (

Matura to bzdura! Gość
~Matura to bzdura!
Matura to bzdura! 2011-11-22 18.03

Masakra! Pytania jak dla profesorow;/ trudne to bylo jak nie wiem, o jutrze to nawet nie mowie:/

adaśko Gość
~adaśko
30%! 2011-11-22 18.05

chyba zdam :D a poza tym to na razie nie ma co się tak stresować

Oli :P Gość
~Oli :P
Matura 2011-11-22 18.09

Ja myśle że taka średnia była.Niektóre pytania były łatwe a niektóre takie że nie wiadomo o co kaman.Z resztą nie ma czym się przejmować przynajmniej wiadomo na czym stoimy :P

Maturzystka 2011 Gość
~Maturzystka 2011
maturzystka 2011 2011-11-22 18.18

przeglądając pytania to muszę stwierdzić iż tematy wypracowań nie za ciekawe
Problem odnoszący sie do przedwiośnia praktycznie zupełnie podobny pojawił już sie wcześniej kilka lat temu podajże co do tematu pierwszego to zależy kto jakie woli utwory ale myśle że i tak tegoroczna majowa matura z granicą w roli głównej była bardziej przystępna po za tym temat Granicy pojawił sie drugi raz pod rząd

matura.. Gość
~matura..
Matura 2011-11-22 18.24

Ja uważam że była trudna, nie wiem czy można powiedzieć,żę łatwa gdyż większość pytań to powinny być pytania dla polonistki:P

odwazna Gość
~odwazna
nieporozumienie 2011-11-22 18.46

matura to jest wielkie jedno nieporozumienie!!!!!!! a Ci co ja wymyslili to niech se sami pisza bo daje sobie gowe uciac ze gdyby mieli przystapic do matury to nie napisaliby jej dobrze

Słabo coś, słąbo Gość
~Słabo coś, słąbo
Słabo coś, słabo 2011-11-22 19.08

Siemanko. Ogólnie rzecz ujmując to moim zdaniem czytanie nie było takie proste jak się wydaje. A o wypracowania to już nie wspomnę gdyż ciężko będzie trafić w klucz. Było wile możliwości podejścia do tego tematu nr.2 niby o marzeniach należało pisać ale w tym tekście te marzenia był tak podchwytliwie ujęte że jak dla mnie nieporozumienie. Może 10% będzie!!! Chodź to wątpię. No ale cóż. Po prostu nasz ojczysty język to nie jest moja mocna strona. pozdrawiam i życzę powodzenia na jutrzejszej matematyce.(oj będzie grubo)

zdruzgotana Gość
~zdruzgotana
załośc !! 2011-11-22 19.22

z mam części mam, 9 na 15, ja !! zalosne, liczym ma max.

xcvbnm Gość
~xcvbnm
Matura 2011-11-22 20.08

Strzała maturzyści! Jeśli chodzi o polski to polecam melanż, melanż, lub ewentualnie melanż... Średnio proste było. Jutro strzelanka!!!!

Szał Gość
~Szał
Polsky jako próbny 2011-11-22 20.16

Przynajmniej dzięki maturze lekcji nie było.

ktos Gość
~ktos
masakra 2011-11-22 20.36

ja nie pamietam ile dokladnie napisalam poprawnych ale mniej wiecej min bd miala za 1 czesc 12 pkt ;/ w sumie dobrze nie jest, Licze na matme :) bo z histori dzis tez pisalismy podst, ale nie byla za ciekawa

gh Gość
~gh
ewka 2011-11-22 21.24

ŁATWA ! ŁATWA ! ŁATWA ! ŁATWA ! ŁATWA ! ŁATWA ! trzeba byc cepem zeby jej nie napisać ... nie badzcie smieszni "dla profesorów" <zalamka>

gosc23 Gość
~gosc23
xxxx 2011-11-22 23.51

Temat 2: Marzenia i rzeczywistość. Dokonaj analizy i interpretacji podanych fragmen-
tów "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego i przedstaw, jaki wpływ na postawę mło-
dego Baryki miała opowieść ojca. Zwróć uwagę na jej symboliczne znaczenie. Wykorzystaj znajomość całego utworu.

I ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)

1. Rozpoznanie wstępne (0-2 pkt)
Na przykład:
a) umiejscowienie fragmentów w całości utworu (I Szklane domy – rozmowa Cezarego Baryki z ojcem na temat Polski i opowieść ojca o ojczyźnie; II Szklane domy – przyjazd Cezarego do Polski);
b) narrator personalny, czasami wszechwiedzący;
c) bohaterowie fragmentu: Cezary Baryka, Seweryn Baryka – ojciec Cezarego;
d) określenie miejsca i czasu w podanych fragmentach;
e) mowa pozornie zależna.

2. Podanie istotnych informacji o Cezarym Baryce (0-3 pkt)
Na przykład:
a) główny bohater powieści;
b) bohater dynamiczny;
c) początkowo zwolennik rewolucji bolszewickiej;
d) inteligentny, patriota, altruista;
e) przechodzi przemianę światopoglądową.

3. Utopijny obraz szklanych domów opowiadany przez ojca (0-4 pkt)
Na przykład:
a) kult nauki i piękna;
b) funkcjonalne domy tworzone przez artystów;
c) zdrowie, poprawność społeczna, czystość, humanitaryzm;
d) znak tęsknoty za cudem i nową cywilizacją stworzoną w wolnym kraju.

4. Wpływ mitu szklanych domów na Cezarego Barykę (0-5 pkt)
Na przykład:
a) bohater zaczyna postrzegać okrucieństwo i krzywdę społeczną w rewolucji;
b) chęć „wyrwania” przez ojca Cezarego z Baku;
c) nakłanianie Cezarego, że odwiedzenie Polski jest potrzebne;
d) chęć poznania przez Cezarego czegoś nowego, dotąd nieznanego;
e) zaprzestanie popierania komunizmu przez Cezarego (zamiar ojca).

5. Przyjazd do Polski i jego skutki oraz wpływ podróży na bohatera (0-8 pkt)
Na przykład:
a) bohater zauważa, że historia szklanych domów jest fałszywa;
b) dostrzega biedę, ohydne domy;
c) podczas podróży Cezary zauważa okrucieństwo rewolucji bolszewickiej;
d) pomoc inżyniera, jako symbol jedności Polaków;
e) niezrozumienie przez Cezarego radości i szczęścia z przyjazdu do Polski innych osób;
f) przewartościowanie ideałów bohatera;
g) widok biednego „polsko-żydowskiego miasteczka”
h) pora roku symbolizuje odrodzenie Polski.


6. Podsumowanie (0-3 pkt)
Na przykład:
pełne, np.: dostrzeżenie dwóch rozczarowań Cezarego Baryki, jedno tym, co zastał w Polsce, drugie – dostrzeżenie, czym naprawdę okazała się rewolucja bolszewicka; (3)
niepełne, np.: dostrzeżenie jednego z dwóch rozczarowań; (2)
próba podsumowania, np.: dostrzeżenie upadku ideałów bohatera lub przemiana bohatera. (1)
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie
tematu.
− podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym (5)
− uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
głównych części (3)
− wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna. (1)

Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

III. STYL (maksymalnie 5 punktów)
− jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka (5)
− zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka (3)
− na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe. (1)

Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

IV. JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
− język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia,
poprawne: słownictwo, frazeologia i fleksja (12)
− język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia
i fleksja (9)
− język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości poprawne
składnia, słownictwo i frazeologia (6)
− język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słownikowych,
frazeologicznych i fleksyjnych (3)
− język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błędów
składniowych, słownikowych i frazeologicznych. (1)

Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

V. ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
− bezbłędna ortografia;
poprawna interpunkcja (nieliczne błędy) (3)
− poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia);
na ogół poprawna interpunkcja (2)
− poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia);
interpunkcja niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów). (1)

Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY (0-4 pkt)

SIEMA Gość
~SIEMA
TUMANY 2011-11-23 13.33

Ci co piszą ,że łatwa to zapewne tumany po podstawowce , ktorzy zadroszczą. Gówno wiedzą i nawet nie widzieli arkuszy ... WOOON do łopat.

rav Gość
~rav
Rav 2011-12-04 17.56

Wg mnie wypracowanie na drugi temat było bardzo proste, tym bardziej, że nie trzeba odnosić się do całości. Nie przejmujcie się, będzie ok:)

Dodaj swój komentarz: