Osiemdziesięciolatka protestuje we Wrocławiu przeciwko odprowadzaniu przez państwo pieniędzy na Kościół

Samotny protest przeciwko podatkowi na Kościół

zobacz na mapie 51.1094779968262,17.03271484375

Jej ubranie parodiuje szaty biskupa, a w ręku trzyma pomarańczową flagę z krzyżem. Tak ubrana emerytka protestuje pod pręgierzem przeciwko przekazywaniu z budżetu państwa pieniędzy na Kościół i związki wyznaniowe.

protest wrocław rynek|emerytka protestuje|protest pod pręgierzem|wrocław protest przeciw podatkom|podatki wrocław|podatek na kościół

Emerytka też może protestować

Autor: Michał Potocki

W niedzielny wieczór Regina Naronowicz postanowiła zaprotestować na wrocławskim Rynku. Od sześciu lat zajmuje się kwestią podatku na kościoły i związki wyznaniowe. Początkowo rozlepiała plakaty, prowadziła swoją akcję w podwrocławskiej wiosce. Dwa lata temu pojawiła się na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Pani Regina jest emerytowaną lekarką i nie narzeka na swoją pensję, ale nie podoba jej się sposób finansowana Kościoła w Polsce.

Nie chce finansować Kościoła

- Protestuję przeciwko obowiązkowemu, ukrytemu podatkowi 1,04 proc. na Kościół, żeby nie był obowiązkowy - mówi Regina Naronowicz. - Mam dokument z Ministerstwa Finansów, że taki podatek jest. Podałam sprawę do Strasburga, co zmusiło nasze ministerstwo do odpowiedzi na mój list. Po to protestuję, żeby się ludzie o tym dowiedzieli - dodaje.

Protestująca jest osobą niewierzącą, ale nie ma nic do ludzi różnych wyznań.
- Od lat studenckich jestem niewierząca, ale szanuję wierzących. Dwa razy pogotowie na syrenie wzywali, żeby mnie zabrali i zrobili psychicznie chorą - przypomina pani Regina. - Jak biskupi mają po kilkanaście tysięcy emerytury, to nie jest uczciwe - uważa.

Sposób przeprowadzenia akcji budzi zainteresowanie wrocławian. 
- Taki protest może obrażać czyjeś uczucia religijne - twierdzi Marta Smolińska. - Ale mnie to nie rusza, bo widziałam już różne happeningi. Ciekawe, że staruszka chce się bawić w protesty. Ale może to i lepiej, bo przynajmniej ma jakiś cel - ocenia.


Stolica Dolnego Śląska znana jest z różnych kontrowersyjnych i widowiskowych akcji protestacyjnych.

Wrocławian nie dziwią takie protesty

- Wrocław jest takim miastem, że u nas nie ma sytuacji, że czegoś nie wypada robić. Jeśli w ten sposób ta pani przekazuje udokumentowaną wiedzę na temat podatku, jaki płaci społeczeństwo z tytułu - przypuszczam - zobowiązań wobec Watykanu, to słuszny pomysł - mówi Krzysztof, rodowity wrocławianin, który przystanął na chwilę przy protestującej. - Jeśli porównamy szkoły czy inne obiekty świeckie z obiektami sakralnymi, to zauważymy, że Kościołowi wiedzie się wspaniale. Dobrze, że świątynie są zadbane, ale mamy też w kraju miejsca bardziej potrzebujące. Ja nie wyrażam zgody, żeby z moich środków 1,04 proc. podatku szło na Kościół. Protest popieram, o ile dane, które prezentuje ta pani, są prawdziwe - wyjaśnia.

Przechodnie w Rynku przyznają, że ze sprawą trzeba by się lepiej zapoznać.

- To przykre, że ludzie muszą tak protestować - komentuje Robert, który niedawno zamieszkał we Wrocławiu. - To, że część pieniędzy, które ta pani płaci w podatkach, przechodzi na związki wyznaniowe, jest pewnie szerszym tematem.

Duchowni twierdzą, że utrzymują się głównie z ofiar wiernych.
- Pod pojęciem "Kościół" rozumie się wiele różnych instytucji (diecezje, parafie, zakony etc.) i trudno odpowiedzieć zwięźle na pytanie: z czego utrzymuje się Kościół w Polsce? Zasadniczo źródłem utrzymania Kościoła są ofiary wiernych należących do danej wspólnoty np. parafii - mówi ks. dr Józef Kloch, Rzecznik Konferencji Episkopatu Polski. - Nade wszystko, emerytury biskupów nie są finansowane z budżetu państwa. Biskupów seniorów utrzymuje diecezja, w której pracowali. Nie znam tzw. widełek tych emerytur, Konferencja Episkopatu Polski się tym nie zajmuje - dodaje.

Komentarz ks. Józefa Klocha, rzecznika Konferencji Episkopatu Polski do pisma Ministerstwa Finansów i kwestii finansowania Kościoła z budżetu państwa:

- Wiele wskazuje na to, ze kopia listu, jaki otrzymałem, jest autentyczna, choć dziś (o ile mi wiadomo) już nie istnieje w strukturach Ministerstwa Finansów Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa. Pani Rzecznik MF jest chora i choć nie potrafiłem dotrzeć dziś do kogoś, kto mnie samemu udzieliłby informacji co do danych z listu z 16.11.2006, proszę pozwolić na następujący komentarz:

Dyskutowałbym ze sformułowaniami z listu typu „udział podatku dochodowego od osób fizycznych w finansowaniu kościołów i związków wyznaniowych”. Czy pomoc materialna studentom KUL lub PAT, względnie wsparcie działalności dydaktycznej tych uczelni, można nazwać finansowaniem kościołów i związków wyznaniowych? Albo czy studenci teologii bądź prawa kanonicznego są osobami drugiej kategorii niemającymi prawa do wykładowców na swojej uczelni? Co jest niestosownego w ratowaniu dóbr kultury narodowej, w tym perełek architektury sakralnej, ze wspólnych pieniędzy społeczeństwa (na takie cele można nawet otrzymać dotacje z Unii Europejskiej!)? Przecież to nikt inny, tylko właśnie obywatele państwa wraz przedsiębiorcami, z podatków tworzą ów budżet. A poza tym w żadnym z przeznaczeń wyliczonych w liście z MF nie ma zasadniczej działalności kościołów, jaką jest kult religijny. Trudno mi więc się podpisać pod słowami listu z MF o pewnym procencie z budżetu państwa, które „przeznaczone są na finansowanie kościołów i związków wyznaniowych”.

Kwestia druga – jako obywatele powierzamy szereg spraw państwu, w którym żyjemy. Naszą powinnością jest płacenie podatków, prawem i obowiązkiem państwa jest np. dzielenie dochodów z podatków. I na to pojedynczy obywatel nie ma wpływu. Gdybym był pacyfistą, nie chciałbym, by moje pieniądze służyły armii, ale na to nie miałbym i tak wpływu. Podobnie jest z innymi dziedzinami.


Czytaj również:
zgłoś nadużycie
Komentarze
Camparis Gość
~Camparis
BRAWO! 2010-03-01 19.26

Popieram emerytkę w całej rozciągłości! Dlaczego taki podatek jest ukryty? Dlaczego nikt o nim nie wie? Niech wierni sami się opodatkują (dodatkowo) i w ten sposób wspomagają swój kościół ;/

przykładny obywatel Gość
~przykładny obywatel
Podatki:( 2010-03-01 21.09

Człowiek nie wie, na co mu ciągną z pensji. Jeśli to prawda z tym ukrytym podatkiem, to przykre, ze niewierzący musza go płacić. W Niemczech ludzie, którzy sie deklarują jako wierni płacą podatek i już. U nas też tak powinno być, że jak ktoś się deklaruje, że będzie chodził do kościoła, to powinien płacić, wtedy by wyszło ilu mamy prawdziwych katolików, a ilu fałszywych.

Agnieszkawro Gość
~Agnieszkawro
Ludzie trochę przeginają 2010-03-01 22.18

Ta pani chyba trochę przegina. jak ją zobaczyłam na rynku, to pomyślałam, że ma nierówno pod sufitem. Myśle, że część ludzi mogla obrazić swoim przebraniem. Niektórym jaj czapka mogła kojarzyć się z papieskim nakryciem głowy...

Najbardziej mnie ciekawi, jak by wyglądała jej konfrontacja z babciami spod znaku Rydzyka

osh_bARTosz osh_bARTosz
jestem niewierzacy 2010-03-01 22.18

nawet ateista, ale tej pani to juz chyba na leb padla jakas paranoja.. podobnie sensowna, jak dla mnie, jak to, ze juesej samo rozwalilo samoloty o WTC...

nie skromny Gość
~nie skromny
jestem wierzący 2010-03-02 02.12

Popieram protest tej starszej Pani, mimo swego wieku jeszcze walczy o sprawiedliwość.
Dlaczego duchowni żyją w dobrobycie a większa część społeczeństwa w ubóstwie? a niektórzy obywatele tego kraju nawet w śmietnikach, kanałach-kogo obchodzi ich los.
Duchowni, księża nie dzielą się ze swymi rodakami, tylko biorą od nich pieniądze w kościołach, z podatków.

O co tu chodzi, w co oni wierzą, napewno nie w Boga.

Górnik z Piekar Gość
~Górnik z Piekar
Wiara jest sprawą prywatną 2010-03-02 09.47

Dlaczego księża chcą tak bardzo być kształceni za pieniądze ateistów?

mart4x4 mart4x4
ciężka sprawa 2010-03-02 21.25

system finansowania różnych instytucji z publicznych pieniędzy jest bardzo niedoskonały. Bo np. ktoś w podatku płaci na uczelnie wyższe, a nie zawsze 'jego' dziecko lub on sam idzie na studia- czyli tym samym finansuje naukę innych. Podobnie jest z innymi rzeczami, jak chociażby kościołem. To tylko pokazuje jak bardzo trzeba zreformować ten system aby było względnie sprawiedliwie ( o ile w ogóle ma być sprawiedliwie). Forma prostestu tej pani jest dość radykalna, ale co miała zrobić- próbowała zwyczajnie załatwić sprawę(pisząc pisma) ale na nic się to zdało, więc inaczej próbuje zwrócić uwagę na ten problem.
Dość przygnębiające jest zakończenie artykułu, ponieważ wynika z niego, że my, zwykli ludzie po prostu mamy potulnie pracować i płacić podatki, bez wpływu na cokolwiek....

skromny skromny
możemy mieć wpływ na nasze państwo 2010-03-03 16.14

ale nie mozemy być tchórzami

Gościnny Gość
~Gościnny
do osh_bARTosz 2010-03-04 07.55

Ona ma paranoję? Ministerstwo, które przyznaje, że jest podatek "na Kościół" też ma paranoję?
A Kloch bredzi, że te pieniądze idą na zabytki. Kasa na to idzie w Ministerstwa Kultury, które ma dbać o zabytkowe budowle.

as Gość
~as
pacyfista 2010-03-04 08.11

"...Gdybym był pacyfistą..." to nie jest? czyli mozna zabijac??
jezeli to prawda z takim podatkiem, to co mozna odpowiedziec osobom niewierzacym lub innego wyznania.....? jak to sie ma do konstytucji..?? moze to jeden z pierwszych krokow do pokazania finansowania roznych instytucji w naszym panstwie.
swoja droga - pieniadze na armie sa nie male i co z tego mamy? moze lepiej przeznaczyc te 'koscielne' i 'wojskowe' np na leczenie?? kazda osoba czekajaca pol roku do lekarza to potwierdzi........

Frasier Gość
~Frasier
STOP!... lewactwu 2010-03-04 10.43

Paranoja! Spiskowa teoria dziejów. Ciekawe ile lewackie środowiska zapłaciły tej kobiecinie za takie błaznowanie...

sed3ak Gość
~sed3ak
Niewykształceni ludzie... 2010-03-04 11.44

Niewykształceni ludzie, nie mający zielonego pojęcia o systemie podatkowym i daninach publicznych, a na dodatek nie rozumiejący dokumentów przesyłanych im przez ministerstwo, są w stanie kupić każdą ściemę, byleby tylko utwierdzić się w swoim zakłamanym przekonaniu o "zobowiązaniach kosztem Watykanu".

Polecam tekst na: http://sed3ak.salon24.pl/140140,jak-wykop-pl-antykoscielna-nuta-poszarpuje

Milimetr Gość
~Milimetr
wypowiedzieć konkordat, skończyć z finansowaniem darmozjadów 2010-03-04 12.28

No i wprowadzić podatek wyznaniowy - będzie wiadomo ilu ma wyznawców ta sekta...

aaa Gość
~aaa
do pana Józefa Klocha 2010-03-04 12.47

Pieniądze z podatków mają iść na wydatki potrzebne do funkcjonowania państwa. Żadne państwo nie potrzebuje do swojego funkcjonowania religii w żadnej postaci. Jako ateista denerwuje mnie, że w kraju w którym konstytucja gwarantuje rozdział pomiędzy kościołem i państwem jestem okradany przez organizacje religijne (do których nie należę) z moich ciężko zapracowanych pieniędzy. Kościoły powinne mieć tylko tyle pieniędzy ile uczciwie zarobią albo ile wyłudzą od swoich poddanych. Taka jest moja wizja państwa niekościelnego.

katolik Gość
~katolik
jaestem przeciw okradania mnie przez kler z moich pieniedzy 2010-03-04 13.24

bez mojej wiedzy i zgody trzeba wytoczyc im proces gdzie jest moja deklaracja zgody?
to poprostu kradziez

izi Gość
~izi
Ciekawe 2010-03-04 15.04

eRepublik to gra łącząca aspekty polityczne, militarne oraz gospodarcze. eRepublik ma światowy zasięg, zarejestrowanych jest prawie 400 tysięcy graczy, z czego 60 tysięcy to POLACY (najliczniejsza nacja)!
Polska jest w tej chwili wplątana w liczne walki i potrzebujemy jak największego napływu nowych graczy, którzy pozwolą nam stworzyć potęgę na skalę światową. Nasz najważniejszy cel - aneksja Niemiec został wykonany!
Chcesz walczyć przeciw innym krajom i w kolejnych powstaniach, które wybuchają w podbitych regionach?
Od niedawna jest także język polski, jako jeden z możliwych do wyboru w grze, co na pewno spodoba się wielu nieanglojęzycznym graczom!
Pomóż Polsce! Dołącz już dziś!
http://pomoz-polsce.tk/

P.S. Najlepiej używać skrzynek e-mail na serwerach yahoo i gmail

koziros z Wrocławia Gość
~koziros z Wrocławia
Przyłączmy się do protestu 2010-03-04 15.30

Kto popiera panią Reginę niech da temu wyraz, czym nas więcej tym mamy większe szansę zmienić ustawię
http://www.pluru.pl/kampanie/stop-placeniu-przymusowego-i-ukrytego-1-04-podatku-na-kosciol

anty ksiadz Gość
~anty ksiadz
Przyłączam się do protestu 2010-03-04 16.01

pobieranie podatku z naszych wyplat to nic innego jak kradziez a ja nie chce utrzymywac tych ped@%ili...!!

TOM# Gość
~TOM#
ja też się przyłączam 2010-03-04 20.31

nie lubie krzy i osób propagujących swoią wiare
zostańcie z wiarą dla siebie
ja też nie zgadzam się z tym mytem

dwiq Gość
~dwiq
Postawcie sobie waszą Towarzyszkę koło Jana Pawła II. 2010-03-04 22.32

O ile macie na tyle siły by nie spalić się ze wstydu.

Anarchist Gość
~Anarchist
Popieram 2010-03-05 00.12

Popieram, zero kasy dla związków wyznaniowych i zero niekorzystnych umów (konkordat).

yellow fly Gość
~yellow fly
Popieram 2010-03-05 08.50

"Kwestia druga – jako obywatele powierzamy szereg spraw państwu, w którym żyjemy. Naszą powinnością jest płacenie podatków, prawem i obowiązkiem państwa jest np. dzielenie dochodów z podatków. I na to pojedynczy obywatel nie ma wpływu. Gdybym był pacyfistą, nie chciałbym, by moje pieniądze służyły armii, ale na to nie miałbym i tak wpływu. Podobnie jest z innymi dziedzinami."
Armia jest częścią struktury państwa. Podobnie jak służba zdrowia jest w nie wpisana. Kościół już nie.

PATRYCJA Gość
~PATRYCJA
DLA NIEPOINFORMOWANYCH! 2010-03-05 10.24

WYDAJE MI SIĘ, ŻE NIE WSZYSCY TU PISZACY WIEDZA ZE NIE MA CZEGOS TAKIEGO JAK PODATEK NA KOSCIOL!!!!!

Patka Gość
~Patka
prawda! 2010-03-05 10.26

ta pani wcale nie szanuje wierzacych. Przykladem jest jej opinia na temat tych ludzi. krzyczy ze sa to gwalciciele, zlodzieje. mysle ze jest psychicznie chora bo wykrzykuje tez ze diabel siedzi na ratuszu i pluje na ludzi, a to chyba juz nie jest do konca normalne... Pozdrawiam wierzacych :)

Tea Party Gość
~Tea Party
Ja ją popieram, W PEŁNI POPIERAM TEN POMYSŁ 2010-03-05 15.50

jak to samotny protest tej pani? W pełni popieram ją i ten pomysł !!! Dość płacenia z budżetu na kościół i innych darmozjadów!! Dość hipokryzji, cynizmu i złodziejstwa. Niech każdy pracuje na siebie.

Psiapsiołek Gość
~Psiapsiołek
Brawo! 2010-03-07 17.46

Wspaniała i odważna kobieta. Czarnym trzeba łeb ukręcić i przegonić z kraju. Niech ich utrzymują wyznawcy religii katolickiej. Tych katolików jest ciągle jakieś 38%, niestety sporo więcej udaje katolików z rozpędu. Ale to kwestia kilku, może kilkunastu lat. Niedługo kościół będzie traktowany z buta jak w Anglii za to co robił naszemu społeczeństwu przez ostatni 1000 lat. W Afryce pokazują na co ich stać jeśli tylko mogą...

ja Gość
~ja
... 2010-03-07 18.49

Neron by ku*wa z wami porządek zrobił

tales Gość
~tales
HMMM.. coś mi sie kojarzy 2010-03-08 10.00

"Postawcie sobie waszą Towarzyszkę koło Jana Pawła II."

JPII to były prezes tej organizacji na którą zabierane jest to 1,04 %. Jeśli tak (bo pewien nie jestem) to ta Pani nie będzie chciała stać koło niego - sprzecznośc interesów i niemożnośc wymiany poglądów ...

benek Gość
~benek
Głupki zawsze były i ślad po nich ginął 2010-03-08 13.03

jakiś ateista napisał "Wspaniała i odważna kobieta. Czarnym trzeba łeb ukręcić i przegonić z kraju. Niech ich utrzymują wyznawcy religii katolickiej. Tych katolików jest ciągle jakieś 38%, niestety sporo więcej udaje katolików z rozpędu. Ale to kwestia kilku, może kilkunastu lat. Niedługo kościół będzie traktowany z buta jak w Anglii za to co robił naszemu społeczeństwu przez ostatni 1000 lat. W Afryce pokazują na co ich stać jeśli tylko mogą... "

Gdyby nie kosciół i jego tysiacletnia obcność na ziemiach polskich nie mógłbyś napisać tych głupot jakie wyskrobałeś bo nie istniałby język polski.
Ty zaś byłbyś na etapie rozwoju podobnym do plemion afrykańskich .
To że tego nie rozumiesz bo jesteś ułomny nie znaczy że Europejczycy nie widzą ze bez kultury chrześcijańskiej nie byłoby kultury europejskiej.
To że w Anglii I Holandii ubywa kościołów to fakt ale trzeba też dodać ze gejostwo tam jest równie popularne co normalność a tamtędy zalewają Europe narkotyki tonami wwożone do ichnich portów.
Te społeczeństwa sie starzeją i maja ujemny przyrost naturalny.
To degeneracja a system się trzyma dzięki imigrantom.
Dobrobyt zaślepił ludzi ale zbliża się konflikt cywilizacji i Europejska bez religii nie ma szans z innymi.
Dobrobyt się skończy za 50 lat wraz z ropą a ta jest u islamistów.
Ubędzie aut i nie będzie czym ogrzać domów.
Wtedy się przekonasz jakie znaczenie dla państwowości na wspólnota religijna.
Bez religii człowiek jest nikim.
Nie ma czym zastąpić zasad moralnych.
2-3-4 pokolenia i świat zaleją popaprańcy.
Bedzie dużo wariatów podobnych tej pani.
ale będą też groźniejsi.
Japonia stała się bezwyznaniowa i nie nadążają budować domów wariatów.
Mówią że to z powodu stresu z przepracowania tylko ze religia pomagała odreagowywać wiele zaburzeń , stresów i załamań.
Wystarczył jeden rok aby przestepczość u nieletnich wzrosła o 100%.
http://www.gazetawroclawska.pl/fakty24/226847,coraz-mlodsze-dzieci-bija-kradna-i-zastraszaja,id,t.html

Głupków nie ma co słuchać , trzeba bronić tradycyjnych wartości nawet jak ktoś słabo wierzy aby świat nie stanął na głowie jeszcze za naszego życia.








mp. Gość
~mp.
Moim zdaniem... 2010-03-08 16.07

Przykre to, że jak zwykle się wzajemnie obrażamy. Szanuje niewierzących,choć to pojęcie względne, bo każdy w coś wierzy, jak i wierzących, bo sam wierzę i praktykuję i to ma sens, ale nie o tym chciałem pisać.
Moim zdaniem nasza wymiana zdań nie ma sensu, bo za kilka, kilkanaście lat kościoły zamienimy na meczety, gdyż islam się prężniej rozwija i religijnie i demograficznie.

P. Gość
~P.
Popieram tą Panią 2010-04-02 22.01

Nasz kraj jest w duzej dupie, bida az trzeszczy, pracy nie ma, ludzie ledwo koniec z koncem wiaza a tu jeszcze sprytny podatek na kosciol.......... rece opadaja, przeciez kosciol i tak sie utrzyma z datkow mocno wierzacych. Pomoc panstwa to rzeczywiscie jest potrzebna ale w zupelnie innych dziedzinach zycia.

stan Gość
~stan
Tajna grabierz 2010-06-12 12.03

Beszczelna wypowiedź ks. Klocha równa się beszczelności duchowieństwa katolickiego. Mówią o wspólnym podatku dla dobra Kościoła, a sami podatków nie płacą, żyjąc na koszt biednego społeczeństwa. Dla tych hipokrytów nawet tajna grabierz Polski bez prawa odwoławczego przez komisję kościelno-majątkową jest normalnością. Przypominam tym obłudnikom mieniących się uczniami Jezusa, że Jezus powiedział do swoich uczniów " Chcecie iśc ze mną przedajcie mienie swoje i dajcie jałmużnę"; "Biada kapłanom, którzy pożerają majątki wdów i sierot. Są gorsi niż nierządnice"; " Człowiek jest wielki nie przez to co ma, nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi "- Jan Paweł II

Hess34Janis Gość
~Hess34Janis
Re: 2010-07-15 09.01

People in every country take the <a href="http://bestfinance-blog.com/topics/personal-loans">personal loans</a> in different creditors, because it is simple and comfortable.

Arek Gołka Arek Gołka
Lenin wiecznie żywy! 2010-07-15 09.38

Tak jest, a potem wskrzesić z mauzoleum Włodzimierza Ilijicza, dodać do tego zombie Róży Luksemburg, zaprosić do drużyny antyklerykalnego pierścienia premiera Jose Zapatero i pół-zombie Fidela Castro - dream team gotowy, hajda na purpurowego wroga!!!!

MCI Gość
~MCI
popieram protestującą 2010-08-11 15.40

jeżeli komuś jest potrzebny kościół do życia to niech sobie płaci na niego, ale dlaczego ja mam płacić na tych sprytnych darmozjadów, wole zapłacić na policję żeby mieli środki na wyłapywanie pedofili na przykład

Dodaj swój komentarz:

Michał Potocki

Michał Potocki

X Miejsce w rankingu

Masz newsa a brakuje Ci odwagi, żeby pokazać go światu? Chcesz przeczytać na MM-ce jakiś konkretny artykuł? Brakuje Ci określonej tematyki w portalu? Pisz śmiało na e-mail, gg lub dzwoń. ------------------------------------------------------ michal.potocki@mmwroclaw.pl ------------------------------------------------------ gg 13337055 ------------------------------------------------------ tel. +48 510 026 915

13337055